Lean in de praktijk





In twee dagen zullen we bij u in uw organisatie gezamenlijk met twee consultants met de methoden en technieken van Lean Six Sigma op gaan zoek naar de verspillingen, de waarde voor de klant en de waarde toevoegende activiteiten.
We dagen de deelnemers uit om als team, met plezier in het gekozen proces en een drive om te willen verbeteren, op zoek te gaan naar de beste resultaten. Aan het eind van de tweede dag heeft u een herontwerp van het proces in uw praktijk, voordeel is dat de mensen die hier aan werken meegenomen zijn bij het ontwerp, waardoor de implementatie makkelijker wordt.
Om veranderingen succesvol door te kunnen voeren zijn korte termijn successen noodzakelijk (Kotter)
Het door u gekozen proces
We zullen tijdens de twee dagen een door u gekozen proces herontwerpen. Om daadwerkelijk een zichtbaar, ondubbelzinnig en relevant resultaat te realiseren dient u tijdens het bepalen van het proces rekening te houden met de volgende criteria:
- Eenvoudig in te voeren
- Snel in te voeren
- Goedkoop in te voeren
- Te managen door het team
Voor wie bedoeld?
Deze praktijkdagen zijn geschikt voor iedere dienstverlenende organisatie, die in de praktijk wil zien wat LEAN voor hem en zijn organisatie kan betekenen en dit in de praktijk met een eigen proces en een beetje hulp wil toepassen.
Hoe
De mensen die in de dagelijkse praktijk het proces uitvoeren, nemen samen met de opdrachtgever/ lijnmanager deel aan deze dagen. We starten we met wat theorie, om daarna in de praktijk met het eigen proces in de praktijk aan de slag te gaan.
de volgende Lean Six Sigma komen onderwerpen aan de orde:
- Kaizen: De filosofie achter Lean Management dat je elke dag je proces een stapje beter maakt.
- Voice of the Customer (VOC): hiermee wordt bepaald wat de klant van waarde vindt bij de productie van de dienst of product.
- Waarde: We gaan activiteiten onderscheiden die waarde toevoegen en de activiteiten die geen waarde toevoegen (verspillingen).
- Flow: line balancing en 5S: Het principe van een opgeruimde, geordende en schone werkomgeving. Dit is niet alleen maar voor productiebedrijven bestemd, maar ook in een administratieve omgeving van toepassing.
- Poka Yoke: is een Japanse term en betekent zoveel als foolproof (een poka is een onbedoelde fout en yoke is 'voorkomen'). Het is een methode om een proces zodanig in te richten dat het bijna onmogelijk wordt om fouten te maken.
Lean Six Sigma klinkt vaak te mooi om waar te zijn, daarom is het goed om van ervaren professionals te horen hoe zij het hebben toegepast binnen organisaties die vergelijkbaar zijn. Wij geloven erin dat je door beleven veel makkelijker leert, door Lean in de praktijk pas je de geleerde instrumenten direct toe in het eigen proces.
Resultaat
Na deze twee dagen heeft u een met de Lean methode herontworpen proces, wat door de deelnemers in de praktijk direct geïmplementeerd kan worden.
Certificaat
Als afsluiting ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.
Lean in de Praktijk voeren we in-company bij u in de organisatie met u en uw medewerkers uit!
Vragen?
Heeft u vragen, of wilt u eenvoudig met ons in contact komen?
BEL: 0591-858608
Even een break?
Er even helemaal tussenuit? Maar nog geen inspiratie? Maak gebruik van onze verschillende breaks!
Op maat!
Naast onze standaard activiteiten, bieden wij u de mogelijkheid om uw vergadering, training, workshop of teambuilding op maat in te richten.
- ✓ Uw eigen samenstelling
- ✓ Inclusief koffie & thee
- ✓ Inclusief versnaperingen
- ✓ Inclusief beamer & flipover